Listing 1 - 10 of 180 << page
of 18
>>
Sort by

Book
Burgerschap in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789023258445 Year: 2022 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is niet zomaar het zoveelste boek over burgerschap voor leraren (in opleiding). De auteurs hebben bewust gekozen voor een bepaalde werkwijze. Burgerschap gaat in de kern over 'burger-zijn' in de wereld. Daar is geen handleiding voor. Het gaat erom dat jij als (aankomende) leraar, zelf een mening vormt over het burger-zijn. Waar draait het om in goed burgerschapsonderwijs? Wat vind jij daarin belangrijk? Burgerschap in de klas is een geïntegreerd werk- en leerboek. Een wisselwerking tussen theorie en de schoolpraktijk en andersom. In het boek worden kaders gegeven en zaken uitgelegd, maar vooral veel vragen gesteld.De opdrachten dagen jou, de (aankomende) leraar, uit om een eigen visie te vormen op burgerschap en deze toe te passen in je klas. De ontmoeting tussen jou, het kind en zijn ouders of verzorgers staat centraal. Daarnaast ook de ontmoeting met jezelf, als leraar in een team, met de leerstof en de wereld. Je vindt in dit werk- en leerboek concrete opdrachten om burgerschapsonderwijs handen en voeten te geven in de klas. Als onderdeel van de vakken of als vak apart.Dit werk- en leerboek kun je zelfstandig en als leergroep gebruiken. Hierbij kun je op eigen initiatief en op het juiste moment een opleidingsdocent, werkbegeleider of expert inschakelen. Om je mening te slijpen en op zoek te gaan naar een persoonlijke werkwijze vanuit de theorie naar de schoolpraktijk en omgekeerd.De auteurs vinden het belangrijk dat je vanuit de schoolpraktijk nadenkt over achterliggende theoretische keuzes van je eigen onderwijspraktijk die gevoed worden door jouw visie op het burger-zijn in de klas. Dit verlangen wordt vooral gevoed door de gedachte dat ze de (aankomende) leraren willen uitdagen om zich mede verantwoordelijk te voelen voor een levenswaardige samenleving. Een samenleving waarin het draait om mensen en hoe die met elkaar in de wereld samenleven. Het onderwijs speelt als mini-samenleving in deze ontmoetingen een belangrijk rol en de positie van de leraar is hierin cruciaal.https://www.vangorcum.nl/onderwijs/100-424_Burgerschap-in-de-klas


Book
De moed tot zelfspot : burgerschap in het onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463711616 Year: 2019 Publisher: Oud-Turnhout/'s-Hertogenbosch Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goed burgerschap zit niet in de menselijke genen. Burgerschap is daarom iets waar scholen vanaf het basisonderwijs tot het laatste moment aandacht voor moeten hebben. De vraag is hoe burgerschapsonderwijs vorm moet krijgen. Waar in het curriculum zou het aandacht moeten hebben? Op welke wijze wordt burgerschap idealiter onderwezen? Wat vereist burgerschapsonderwijs van docenten? En niet onbelangrijk: wat zijn de risico?s van burgerschapsonderwijs? Hoe zit het bijvoorbeeld met het risico van indoctrinatie?Ongemerkt leiden jongeren impliciete waarden en normen af uit keuzes over lesmethodes, onderwerpen die wel of niet aan bod komen en de manier waarop een docent de lesstof overdraagt. Wat die waarden en normen zijn, kunnen we ontdekken door ons af te vragen wiens kennis op school wordt onderwezen, wie die kennis bewust of onbewust heeft geselecteerd om onderwezen te worden en waarom dit curriculum op een bepaalde manier aan een groep jongeren wordt onderwezen. Dit vereist van ieder in het onderwijs een open, kritische houding en voor elk van hen mogelijkheden tot participatie in het vormgeven van het onderwijs.De auteurs pleiten vanuit een liberaal perspectief op het onderwijs voor bewustheid van de vele vaak impliciete waarden en normen in het onderwijs en het curriculum. Burgerschapsonderwijs vereist beduchtheid van alle betrokkenen voor de eigen meningen en voorkeuren. Wie jonge burgers wil leren over burgerschap, heeft een zekere moed tot zelfspot nodig, om de eigen positie te relativeren als dat in het belang is van de vorming en individuele ontwikkeling van jongere burgers.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/de-moed-tot-zelfspot-burgerschap-in-het-onderwijs/


Book
De vreedzame school : onderwijs en de maatschappelijke vorming van de leerling
Author:
ISBN: 9789088504341 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Berichten over pestgedrag op school, molestaties op het sportveld; er zijn diverse aanleidingen om ons zorgen te maken over het gedrag van kinderen en jongeren. Niet alleen in de samenleving, maar ook in de school en in de klas zorgt het gedrag van leerlingen voor problemen. Korte lontjes, weinig respect voor gezag. Het mondige en individualistische gedrag staat soms zelfs het lesgeven in de weg. De school wordt als vanzelfsprekend een rol toebedacht in de 'oplossing' van dit probleem. Onderwijs heeft immers ook een rol in de maatschappelijke vorming van jeugdigen. Sinds 2006 zijn scholen verplicht om iets te doen aan burgerschapsvorming. Onderzoek laat zien dat nu, zeven jaar later, burgerschapsonderwijs stagneert. Er is weinig sprake van een samenhangend aanbod en ook ten aanzien van de opbrengsten is het beeld niet florissant. Deze ontwikkeling roept de vraag op: wat vermag de school eigenlijk als het gaat om de persoonlijke en maatschappelijke vorming van haar leerlingen? Hoe verhoudt de invloed van de school zich tot die van de ouders, de buurt of de straat? En wat weten we over de wijze waarop burgerschapsvorming plaats zou moeten vinden? In dit boek, gebaseerd op een onlangs verschenen proefschrift, staan die vragen én de antwoorden op die vragen centraal. Dit boek levert een bijdrage aan de kennisopbouw op dit terrein.


Book
Burgerschapsvorming op weg naar volwassenheid
Author:
ISBN: 9789088508783 908850878X Year: 2018 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De democratische samenleving is kwetsbaar als we die niet met elke nieuwe generatie opnieuw vormgeven. Scholen zijn om die reden sinds 2006 wettelijk verplicht om een bijdrage te leveren aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke vorming van hun leerlingen, kortweg samengevat met de term ?burgerschapsvorming?. Meer dan tien jaar later zijn de berichten rondom burgerschapsvorming in het onderwijs aanhoudend zorgelijk. Inspectie en Onderwijsraad luiden de noodklok: geen duidelijke doelen, geen samenhangend aanbod, geen resultaten.Tegelijkertijd zijn er ook op veel plekken positieve ervaringen, zoals die opgedaan met het programma De Vreedzame School en de bijbehorende wijkaanpak, De Vreedzame Wijk, waarmee samen met alle andere opvoeders in de wijk de op school verworven burgerschapscompetenties in andere contexten worden versterkt.Wat maakt het zo lastig om voortgang te boeken met burgerschapsonderwijs in Nederland? En wat kunnen we leren van die positieve ervaringen? Hoe moet dat eigenlijk, burgerschapsonderwijs? In dit essay wordt een antwoord gezocht op die vragen én wordt een aantal aanbevelingen geformuleerd voor de toekomst.Dit essay biedt voor iedereen die geïnteresseerd is in burgerschapsvorming, zoals leraren, schoolleiders, jongerenwerkers, wijkagenten, pedagogisch medewerkers, onderzoekers, schoolbestuurders, enzovoort, een grondige analyse op basis van meer dan tien jaar ervaring in de praktijk, én geeft richting aan een hoopvol perspectief voor dit ?lastige? onderdeel van de vorming van onze jeugd.Bron: https://www.epo.be/nl/onderwijs-algemeen/3752-burgerschapsvorming-op-weg-naar-volwassenheid-9789088508783.html


Book
Terpoceen : jonge nieuwkomers in Belgische steden : over sociale netwerken en burgerschap
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789057187896 9789080226050 Year: 2018 Publisher: Brussel VUBPRESS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Internationale migratie kleurt hedendaagse samenlevingen. Tegelijk is de leefsituatie van veel mensen op de vlucht uiterst precair en is het maatschappelijk debat over vluchtelingen de voorbije jaren scherper geworden. Vanuit deze vaststellingen, vinden we het ook als onderzoekers noodzakelijk hier aandacht aan te besteden.Terpoceen, een onbestaand woord voor 'het nieuwe tijdperk', is het resultaat van 60 gesprekken met jonge nieuwkomers (asielzoekers en vluchtelingen) in België. Via deze gesprekken proberen we een breed overzicht te geven van de noden, behoeften maar ook van de krachten en dromen van deze jongeren. De jonge nieuwkomers in dit onderzoek reflecteren op heel diverse manieren over hun leven in België, hun positie en rol in deze nieuwe maatschappij. Door te kiezen voor een grote thematische verscheidenheid, willen we de veelzijdigheid en diversiteit die jonge nieuwkomers in zich dragen, weerspiegelen. Stuk voor stuk hebben ze een uniek verhaal te vertellen, over hun verleden, heden en toekomst.Het is dan ook niet de bedoeling om de besproken resultaten toe te passen op de gehele populatie nieuwkomers. Het is wel een vaste ambitie om hun leefsituatie te begrijpen en tastbaar te maken. Terpoceen hoopt in de eerste plaats een klankbord te zijn van de moedige getuigenissen van jonge nieuwkomers over vallen en opstaan, maar vooral over wat het betekent om gewoon 'jong' te zijn.Bron: https://www.aspeditions.be/nl-be/book/terpoceen/16337.htm


Book
Brave burgers gezocht! : de grenzen van de activerende overheid
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789055158607 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Van Gennep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een bundel artikelen, geschreven door sociologen, filosofen en publicisten over de verzorgingsstaat, en met name de recente pogingen van overheden om burgers in te schakelen en te activeren (veiligheid, energiebesparing, afslanken, vrijwilligerswerk) bij de oplossing van door de Nederlandse overheid aangereikte problemen. De overheidsambities stapelen zich op: achterstandswijken moeten socialer, buurten veiliger, mensen minder dik en burgers moeten elkaar meer gaan helpen. Daarvoor is de overheid op zoek naar brave burgers die vrijwilligerswerk moeten doen, mantelzorg bieden, afslanken, actief worden in hun wijk en de politie moeten helepen om de buurt veiliger te maken. De 25 auteurs zijn allen zeer kritisch over de (schijn-)participatieruimte voor burgers in deze 'neoliberale' om- en afbouw van de verzorgingsstaat: worden zij voor het karretje van de overheid gespannen? Hebben ze zelf nog iets in te brengen? Mogen ze bedanken voor de 'eer'? Gaan ze ook in tegen de overheid? Wat vinden ze zelf van hun nieuwe rol?


Book
Geschiedenis van het persoonlijk leven. 10 : De twintigste eeuw: culturele verscheidenheid.
Authors: --- ---
ISBN: 905157164X 9051571631 Year: 1993 Publisher: Amsterdam Agon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Communitarianism and citizenship
Author:
ISBN: 1840148721 Year: 1998 Publisher: Aldershot Ashgate


Book
Van zoekende student tot gedreven professional : Community Service Learning : een ervaringsgerichte onderwijsvorm
Authors: --- ---
ISBN: 9789401482059 Year: 2022 Publisher: Leuven/Amsterdam LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe stimuleer je maatschappelijk geëngageerd leren? - Praktijkgids voor docenten Als gedreven onderwijsprofessional kun je niet anders dan de vinger aan de pols van de samenleving houden. Over hoe je dat aan studenten overbrengt wordt veel geschreven, maar de praktijk verloopt vaak moeilijker. Met Community Service Learning kun je studenten binnen hun opleiding tot leraar of sociale professional echter praktijkgericht aanleren om volop met hun toekomstige omgeving in contact te komen, en zo nog meer uit hun latere job te halen.Waaruit bestaat leren bijvoorbeeld precies? Wat maakt dat Community Service Learning de houding van studenten echt kan veranderen? Wat zijn de uitkomsten ervan voor studenten én samenleving? En hoe begin je eraan als docent? Dit boek toont hoe je een Community Service Learning-module voor studenten opzet en organiseert, maar ook wat je er als docent zelf uit leert.Van zoekende student naar gedreven professional schetst de uitdagingen voor het opleiden van moderne onderwijs- en sociale professionals, en gaat uitgebreid in op cases, ervaringen van studenten en de reacties van wie ze begeleiden. Het pleit voor een meer maatschappelijk geëngageerd en holistisch leren in het hoger onderwijs, dat zich verbindt met de samenleving en studenten volop ondersteunt om bekwame en gedreven professionals te worden.https://www.lannoo.be/nl/van-zoekende-student-naar-gedreven-professional

Listing 1 - 10 of 180 << page
of 18
>>
Sort by